درمان پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن


ادمین سایت 17 دی 1396 دقیقه مطالعه
درمان پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن

همانطور که می دانید دهان از مهم ترین اجزای بدن است که نقش اصلی را در ارتباط میان انسان ها بازی می کند. دندان یکی از اجزای دهان است که در برقراری این ارتباط کاملا دخیل است. یکی از چیزهایی که در زیبایی صورت تاثیر مستقیم دارد زیبایی دندان هاست که هنگامی که شما لبخند می زنید دندان های شما نمایان می شود. دندان ها سه نقش عمده دارند که عبارت است از جویدن، صحبت کردن و حفظ زیبایی صورت. با توجه به اهمیت بالای حفظ و مراقبت از دندان ها، لازم است با بهداشت دهان و دندان آشنا شویم. با توجه به تحقیقات کارشناسان در میان مردم پوسیدگی دندان بسیار شایع است و این نشان دهنده این است که مردم توجه چندانی به محافظت از دندان های خود نمیکنند و با توجه به بالا بودن هزینه های دندان پزشکی لازم است روش های پیشگیری از بیماری های دهان و دندان را بیاموزیم. با پزشک کالا همراه شوید تا با این روش های مراقبت آشنا شوید.

آشنایی با انواع دندان

دندان های انسان براساس نوع وظایفی که دارند به سه دسته پیش، نیش و آسیا تقیم بندی می شوند.

دندان های پیش علاوه بر بریدن غذا، در حفظ زیبایی شما هم موثر هستند. دندان های نیش غذا را پاره میکنند و دندان های آسیا به نرم کردن و له کردن غذا کمک می کنند.

علت بوی بدن دهان چیست؟

ممکن است با افرادی برخورد کرده اید که در هنگام صحبت کردن بوی دهانشان به مشام میرسد. بوی بد دهان علاوه بر آزردن اطرافیان، در شخصیت فرد هم تاثیر نامطلوبی میگذارد. علت بوی بد دهان عبارت است از:

۱-عدم رعایت نظافت و بهداشت دهان و دندان

۲-مصرف موادی مثل سیر، پیاز، سیگار و….

۳-مبتلا بودن به بیماری هایی از قبلی آبسه ریه، دیابت، ناراحتی های گوارشی و…

پوسیدگی دندان

پس از مصرف غذا و مواد قندی یک لایه میکروبی چسبنده روی سطح دندان شما نقش می بندد که به راحتی قابل شستشو با آب نمیباشد. اگر به صورت مرتب اقدام به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نکنید این لایه میکروبی بیرنگ تبدیل به لایه دائمی و سخت می شود که همان جرم دندان است. دندان ها بیشتر در نواحی این لایه میکروبی دچار پوسیدگی می شوند. مکان هایی که این لایه میکروبی بیشتر در آن حضور دارند عبارتند از: شیار ها و سطوح رویی دندان، سطوح کناری و جایی که دندان به لثه متصل میشود.

اقدامات پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

مهم ترین و آسان ترین راه برای رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت مرتب و البته صحیح است. علاوه بر این که در دو نوبت صبح و قبل از خواب اقدام به مسواک زدن نمایید، توصیه میشود بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب به صورت کامل بشویید تا ذرات غذای باقی مانده از میان دندان ها خارج شود. همچنین از مصرف موادی که قند بالایی دارند و از خاصیت چسبندگی بالایی نیز برخوردارند نظیر شکلات، آب نبات و… بپرهیزید.

استفاده از دهان شویه، ماسک دندان، خمیر دندان مناسب و انواع مسواک های معمولی و برقی هم می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان و دادن رایحه ای خوش به دهان شما موثر باشند. پیشنها می کنیم که حتما صفحه ماسک ضد پوسیدگی دندان را نیز مطالعه بفرمایید.

مواد غذایی مفید و ضد پوسیدگی دندان

با مصرف برخی مواد غذایی به صورت طبیعی می توانید از پوسیدگی دندان خود پیشگیری کنید که ما بعضی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

لیمو: یکی از موادی است که به دلیل داشتن اسید استیک و خاصیت ضد باکتریال خود در از بین بردن لایه میکروبی دندان اقدام میکند و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند. برای کاهش درد دندان هم می توانید از لیمو ترش استفاده کنید.

روغن نباتی: مصرف این ماده غذایی تا حدودی عفونت دندان را از بین می برد و درد آن را تسکین می‌دهد. کافی است یک فنجان کوچک را پر از روغن نباتی کنید و دهان خود را به مدت ۱ دقیقه با آن شستشو دهید و سپس آن را به بیرون بریزید.

پودر کلسیم و منیزیم: شستن دندان با پودر کلسیم و منیزیم سبب میشود اولا مواد‌ معدنی مورد نیاز دندان شما تامین شود و ثانیا این ترکیب محیط دهان شما را قلیایی میکند و در نتیجه از باقی ماندن اسید روی دندان‌های شما جلوگیری خواهد کرد.

شیرین بیان: ریشه شیرین بیان قادر است دندانها را سالم نگه دارد و از سوراخ شدن و پوسیدگی آن ممانعت کند. دلیل این امر آنست که ریشه شیرین بیان دارای دو ترکیب آنتی باکتریایی با هدف پیشگیری از رشد باکتری و سوراخ شدن دندانها میباشد. شما میتوانید پودر خشک شیرین بیان را روی مسواک قرار داده و با آن دهانتان را مسواک کنید تا از پوسیدگی دندان در امان باشید.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *