چگونه میزان قند خون خود را کنترل کنیم؟


ادمین سایت 23 دی 1396 دقیقه مطالعه
چگونه میزان قند خون خود را کنترل کنیم؟

متاسفانه بسیاری از افراد جامعه دچار دیابت هستند و طبق آمار های اعلام شده از سوی انجمن دیابت ایران بیش از ۶ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می شود این رقم تا ۲۰ سال آینده به بیش از دو برابر رقم فعلی برسد. لذا می بایست همه افراد در معرض این بیماری با علایم و نشانه های آن آشنا شوند و مراقب افزایش قند خون خود باشند و سعی کنند سطح قند خون خود را همواره در حد نرمال نگه دارند و به صورت مداوم آن را کنترل کنند تا بتوانند از افزایش بی رویه آن جلوگیری کنند.

دیابت و قند خون چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و به راحتی از کنار آن گذشت. برای قند خون علائمی ذکر کرده اند که از جمله آن می توان به تغیر وزن ناگهانی، خستگی مفرط، تشنگی زیاد، مشکلات بینایی و … اشاره کرد.

قند  یا همان گلوکز در حالت نرمال به میزان ۱٫۱۰ گرم در هر لیتر خون وجود دارد و سوخت اصلی بدن شما محسوب می شود که با سوزاندن آن انرزی بدن شما تامین میگردد. اگر قند خون شما از مقدار ۱٫۱۰ گرم در لیتر بیشتر شود ممکن است برای شما خطر آفرین شود. معمولا به افرادی که سابقه بیماری دیابت به صورت ارثی در خانواده خود دارند بیشتر توصیه می شود نسبت به مصرف مواد قندی و شیرینی رعایت کنند. اگر قند خون شما از حد نرمال فراتر رود زمینه برای شروع بیماری دیابت فراهم می شود.

ممکن است بدون اینکه بدانید قند خونتان بالا باشد و شما علائم آن را به مشکلات دیگری نسبت دهید. باید نسبت به برخی علائم که نشان دهنده بالا بودن قند خون است آگاه تر باشید و به موقع نسبت به بررسی سلامتی خود اقدام کنید تا خطرات این بیماری به حداقل برسد. از طرف دیگر قند خون پایین هم خوب نیست و نمیتواند انرژی بدن شما را تامین کند به همین سبب باید دائم قند خون را در حالت تعادل نگه داشت.

اگر در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت و چاقی مفرط در ناحیه شکم دارند، میزان قند خون به ۱٫۱۵ گرم در لیتر یا ۱٫۲۰ گرم در لیتر برسد باید موضوع جدی گرفته شود و بررسی های فوری شروع شود، چون بالا رفتن قند خون می تواند نشان دهنده مرحله پیش دیابت باشد.

مرحله پیش دیابت شرایطی است که در آن قند خون بالاتر از حد نرمال است، اما به اندازه ای نیست که تشخیص دیابت قطعی شده باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تشخیص دیابت زمانی تایید شده است که قند خون در دو بار تست در حالت ناشتا بالاتر از ۱٫۲۶ گرم در لیتر خون باشد.

روش های پایین نگه داشتن قند خون

برای پیشگیری از ابتلا به دیابت توصیه می شود با راهکار های مناسب قند خون را کنترل کرده و در حد نرمال خود نگه دارید. عمده ترین روش های پایین آوردن قند خون عبارتند از:

افزودن دارچین به سبد غذایی:

دارچین بر انسولین خون اثر میگزارد و قند خون را به خوبی کنترل می کند. پزشکان می گویند مصرف روزانه دارچین موجب کاهش چربی میشود و قند خون را تا ۲۵ درصد در مدت ۴۰ روز پایین می آورد.

انجام روزانه حرکات ورزشی:

با تحرک ماهیچه ها سوخت و ساز کالری در بدن افزایش می یابد و همین عامل سبب از بین رفتن قند اضافی خون می شود. همچنین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی که در افراد مبتلا به دیابت ۲ تا۴ برابر بیشتر است نیز کاهش می یابد.

مصرف مواد غذایی با قند پایین:

با تغذیه مناسب می توان قند خون را به راحتی ثابت نگه داشت. پزشکان توصیه می کنند میوه ها و سبزیجات ، گل گندم و کنگر فرنگی که منابع غنی آنتی اکسیدان هستند بیشتر در وعده های غذایی گنجانده شوند.

قند خون خود را چگونه در خانه اندازه گیری کنیم؟

برای اینکه از میزان قند خون مطلع شویم باید به آزمایشگاه مراجعه کرده و آزمایش خون دهیم. البته ممکن است برای عده ای جهت کنترل مداوم قند خون مراجعه به آزمایشگاه سخت باشد. می توان با دستگاه های تست قند خون در منزل هم اقدام به اندازه گیری قند خون خود کنید. برای استفاده از این دستگاه کافی است یک قطره کوچک از خون خود را روی نوار تست قند خون قرار دهید و داخل دستگاه بگذارید. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در این نوارها با برخورد با خون می‌توانند میزان گلوکز خون را نشان دهند. برخی از این دستگاه‌ها میزان جریان الکتریکی را در خون اندازه‌گیری می‌کنند و بر اساس آن قند را می‌سنجند. با این دستگاه بیماران دیابتی به خصوص کسانی که از انسولین استفاده می‌کنند می‌توانند قندشان را اندازه‌گیری کنند و براساس آن رژیم غذایی و دوز انسولین دریافتی‌شان را کنترل کنند.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *